W ostatnich tygodniach polscy kierowcy mogli cieszyć się niskimi cenami paliw na stacjach benzynowych. Jednak pomimo wzrostu cen ropy naftowej na rynkach światowych, ceny paliw w Polsce utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie. Czy możemy spodziewać się dalszego spadku cen? Czy istnieje ryzyko gwałtownego wzrostu cen paliw? Przeanalizujmy najnowsze informacje i prognozy dotyczące tego tematu.
Spis treści:
Aktualna sytuacja na stacjach benzynowych
Według analityków BM Reflex, ceny paliw na polskich stacjach benzynowych będą nadal spadać w najbliższych tygodniach. W ciągu ostatniego tygodnia, ceny benzyny Pb95 spadły o średnio 27 groszy, benzyny Pb98 o 16 groszy, a oleju napędowego o 19 groszy. Aktualne średnie ceny paliw to 6,32 zł za litr benzyny bezołowiowej 95, 7,00 zł za litr benzyny bezołowiowej 98 i 6,23 zł za litr oleju napędowego.
Wzrost cen ropy naftowej a ceny paliw
Mimo spadających cen paliw na stacjach benzynowych, cena ropy naftowej na rynkach światowych rośnie. Zarówno Brent, jak i WTI osiągnęły w ostatnich tygodniach najwyższe poziomy w tym roku. Wskazuje to na rozbieżność między cenami paliw na stacjach a sytuacją na rynku ropy naftowej.
Analitycy Bank of America prognozują, że ceny ropy naftowej mogą jeszcze przed początkiem przyszłego roku osiągnąć poziom 100 dol. za baryłkę. Jednakże, aby to się stało, kraje OPEC+ muszą utrzymać obecne cięcia produkcji ropy naftowej. Główną rolę w tym względzie odgrywają Arabia Saudyjska i Rosja.
Dlaczego ceny paliw na stacjach są niskie?
Zjawisko obniżania cen paliw na stacjach benzynowych, mimo wzrostu cen ropy naftowej, może być wynikiem różnych czynników. Analitycy wskazują, że istnieją warunki do podwyższania cen paliw, ale krajowi producenci, tak jak Orlen, decydują się na ich obniżanie.
Jednym z powodów utrzymywania niskich cen paliw może być fakt, że obecne ceny dotyczą ropy zakupionej jakiś czas temu, która została przetworzona na paliwa i sprzedawana teraz. Nie jest jasne, jak długo producenci utrzymają obecną politykę cenową i kiedy ceny paliw dostosują się do sytuacji na rynkach światowych.
Import paliw a wzrost cen
Importerzy paliw mają obecnie większy problem niż krajowi producenci. Duża część paliw musi być importowana, aby zaspokoić potrzeby konsumentów. Jednak w obecnych warunkach ceny paliw importowanych są niekonkurencyjne. Bez importu trudno byłoby polskiemu rynkowi paliwemu poradzić sobie, ponieważ około jednej trzeciej potrzeb krajowych musi być importowana.
Analitycy zwracają również uwagę na różnicę między ceną ropy naftowej a cenami gotowych paliw. Od jakiegoś czasu, marża rafineryjna na paliwach, czyli różnica między ceną ropy a ceną paliw, jest bardzo wysoka. Na przykład, marża rafineryjna na dieslu wynosi około 40 dol., przy cenie ropy na poziomie 90 dol.
Cena, obejmująca zarówno ropę naftową, jak i marżę rafineryjną, obowiązuje na przykład w portach ARA w Holandii i Belgii. W Polsce, tylko 2/3 produkcji diesla pochodzi z krajowych rafinerii, a 1/3 musi być zaimportowana. Jednak biorąc pod uwagę obecne warunki, import paliw staje się nieopłacalny ze względu na wysokie koszty.
W normalnych warunkach marża rafineryjna Orlenu wynosi około 80 groszy. Jednak obecnie wynosi ona nawet -40 groszy. Oznacza to, że cena hurtowa, którą widzimy w cenniku Orlenu, jest pomniejszona o 40 groszy. W takiej sytuacji import paliw nie jest opłacalny, ponieważ importerzy musieliby dołożyć około 80 groszy do ceny hurtowej.
Perspektywy cen paliw na stacjach
Czy możemy oczekiwać, że ceny paliw na stacjach benzynowych będą utrzymywać się na obecnym niskim poziomie? Czy istnieje ryzyko gwałtownego wzrostu cen? Odpowiedzi na te pytania nie są jednoznaczne. Niektórzy wskazują, że biorąc pod uwagę standardowe uwarunkowania rynkowe obecnie diesel powinien kosztować 7,50 zł.
W obecnej sytuacji, gdzie importerzy mają problem z konkurencyjnością cen paliw importowanych, Orlen sprzedaje minimalne ilości paliw, starając się utrzymać jak najniższe ceny na stacjach. Jednak w pewnym momencie sytuacja na rynku może się zmienić, a ceny paliw będą musiały dostosować się do sytuacji na rynkach światowych.
Należy również pamiętać, że cena ropy naftowej nadal rośnie, a kraje OPEC+ mogą zdecydować się na ograniczenie produkcji, co mogłoby prowadzić do wzrostu cen paliw. Dodatkowo, nieznane są wszystkie czynniki wpływające na politykę cenową krajowych producentów, takich jak Orlen.
Dlatego trudno jednoznacznie przewidzieć, jak będą kształtować się ceny paliw na stacjach benzynowych w najbliższych miesiącach. Warto jednak śledzić sytuację na rynku ropy naftowej i reagować na ewentualne zmiany, które mogą wpłynąć na ceny paliw w Polsce.
Obecnie ceny paliw na stacjach benzynowych w Polsce są stosunkowo niskie, mimo wzrostu cen ropy naftowej na rynkach światowych. Istnieje jednak ryzyko, że w przyszłości ceny paliw będą musiały dostosować się do sytuacji na rynkach światowych. Importerzy paliw mają obecnie trudności z konkurencyjnością cen paliw importowanych, co prowadzi do utrzymania niskich cen na stacjach. Jednakże, zmiany na rynku ropy naftowej czy polityka cenowa krajowych producentów mogą spowodować wzrost cen paliw w przyszłości. Warto śledzić sytuację na rynku i reagować na ewentualne zmiany, aby móc dostosować się do nowej rzeczywistości na stacjach benzynowych.