Największa platforma e-commerce w Polsce, Allegro, oczekuje strat w swoim segmencie międzynarodowym w czwartym kwartale – oświadczyła w czwartek, co spowodowało gwałtowny spadek jej akcji.
Spis treści:
Rozczarowanie segmentem międzynarodowym
W swoim krajowym rynku spółka dotychczas broniła swojej pozycji przed konkurentami, takimi jak Amazon, który rozpoczął działalność w Polsce w 2021 roku. Allegro spodziewa się wzrostu zysków na rynku krajowym w czwartym kwartale, obejmującym szczytowy okres świąteczny.
Analitycy twierdzą, że rozczarowanie segmentem międzynarodowym, w którym Allegro się rozwija, doprowadziło do wyprzedaży akcji. W Polsce oczekuje się, że skorygowany wynik przed odsetkami, podatkami, amortyzacją i wartościami niematerialnymi (EBITDA) w czwartym kwartale wzrośnie o 20-23% w porównaniu z rokiem poprzednim – oświadczyła spółka.
Wzrost kosztów
Jednak spółka, która planuje wejść na rynek Chorwacji, Węgier, Słowacji i Słowenii w przyszłym roku, spodziewa się straty skorygowanego EBITDA w przedziale od 160 do 180 milionów złotych ($39,61 mln do $44,56 mln) w swoim segmencie międzynarodowym. Koszty wprowadzenia na rynek oraz nadal duże inwestycje w rozwój platformy w Czechach, gdzie Allegro rozpoczęło działalność w tym roku, mogą skutkować stratą wynoszącą około 400 milionów złotych w 2024 roku, napisali analitycy z Trigon brokerage w notatce.
Powrót do inwestycji dla zyskownego wzrostu
Dyrektor finansowy Jon Eastick powiedział, że Allegro będzie kontynuować inwestycje w celu osiągnięcia zyskownego wzrostu w przyszłych kwartałach. Planowany skonsolidowany wydatek inwestycyjny w wysokości od 450 do 480 milionów złotych w tym roku to „punkt minimum” – dodał.
Wartość brutto handlowa (GMV), metryka branżowa służąca do mierzenia wolumenów transakcji, wzrosła w Polsce o 10,5% do 13,3 miliarda złotych w trzecim kwartale, a spółka spodziewa się wzrostu o 9-11% w czwartym kwartale.