Kiedy posiadacz dowodu osobistego utraci lub uszkodzi swój dowód, powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt w najbliższym urzędzie miasta lub gminy. Jeśli znajduje się za granicą, zgłoszenie powinno nastąpić w najbliższej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej. Dowód zgłoszony jako utracony zostaje unieważniony, a informacja o tym przekazywana jest do Systemu Informacyjnego Schengen oraz wykazu unieważnionych dowodów osobistych.
Dla ochrony swojego majątku i bezpieczeństwa można zastrzec utracone dokumenty tożsamości, takie jak dowód osobisty, w systemie „Dokumenty zastrzeżone”, realizowanym przez Związek Banków Polskich. Celem tego systemu jest przeciwdziałanie przestępstwom z użyciem skradzionych i zagubionych dokumentów tożsamości.
Aby zastrzec utracone dokumenty, wystarczy zgłosić się do swojego banku lub dowolnego banku, który wdrożył usługę zastrzegania dokumentów, także przez osoby, które nie są klientami żadnego banku. Aktualna lista banków oferujących tę usługę znajduje się na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl. Należy zastrzegać nie tylko dowód osobisty, ale również paszport, prawo jazdy, książeczkę żeglarską, książeczkę wojskową czy dowód rejestracyjny. Informacje o zastrzeżonych dokumentach są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z systemu.
W przypadku utraty kart płatniczych, można skorzystać z Systemu Zastrzegania Kart, uruchomionego przez Związek Banków Polskich. Wystarczy zadzwonić pod numer (+48) 828 828 828, który jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.zastrzegam.pl.
Pamiętajmy o zastrzeganiu utraconych dokumentów, aby uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami, takimi jak wyłudzenia kredytów czy oszustwa na naszą szkodę. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.dokumentyzastrzezone.pl.