Portal informacyjny o bankowości i finansach - wiadomości, wydarzenia i edukacja dla inwestorów oraz kredytobiorców.
Home Finanse Wzrost InPost w II kwartale 2025: kluczowe prognozy i przełomowa ekspansja w Europie

Wzrost InPost w II kwartale 2025: kluczowe prognozy i przełomowa ekspansja w Europie

dodał Bankingo
To musisz wiedzieć
Jakie są prognozy wzrostu InPost w Polsce w II kwartale 2025? InPost przewiduje wzrost wolumenu przesyłek w Polsce o wysoki jednocyfrowy procent, szacowany na 5–9%.
Jaki wpływ ma przejęcie Yodel na ekspansję InPost na rynku brytyjskim? Przejęcie Yodel umożliwia InPost dynamiczny wzrost o 50% na rynku międzynarodowym, umacniając pozycję trzeciego operatora logistycznego w Wielkiej Brytanii.
Jakie korzyści niesie rozbudowa sieci Paczkomatów dla konsumentów? Większa dostępność Paczkomatów przekłada się na szybsze dostawy, wygodę odbioru i pozytywny wpływ na środowisko dzięki redukcji emisji CO2.

InPost, od lat lider innowacji w obszarze automatycznych punktów odbioru przesyłek w Polsce, konsekwentnie zmienia oblicze logistyki e-commerce. Od momentu powstania firma postawiła na nowoczesne rozwiązania technologiczne, które usprawniają proces dostawy i odbioru paczek. W ostatnich latach pandemia COVID-19 przyspieszyła rozwój sektora zakupów internetowych, co wymusiło na operatorach logistycznych jeszcze szybszą adaptację do zmieniających się potrzeb klientów. W tym kontekście InPost nie tylko utrzymuje pozycję lidera w kraju, ale także aktywnie realizuje ambitne plany ekspansji za granicą.

Dynamiczne zmiany w branży e-commerce, takie jak rosnąca popularność automatycznych punktów odbioru oraz presja na skrócenie czasu dostaw, stawiają przed firmami logistycznymi nowe wyzwania. InPost odpowiada na nie poprzez inwestycje w infrastrukturę i strategiczne przejęcia, które mają zwiększyć jego zasięg i efektywność działania. Najnowsze dane dotyczące wyników firmy za II kwartał 2025 roku potwierdzają skuteczność tej strategii oraz zapowiadają dalszy wzrost zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.

Najważniejsze Fakty

W pierwszym kwartale 2025 roku InPost obsłużył aż 272 miliony przesyłek, co oznacza wzrost o 12% rok do roku. To tempo jest wyraźnie wyższe niż rozwój rynku e-commerce w kluczowych krajach działania firmy. W Polsce wolumen przesyłek wzrósł o około 10%, podczas gdy rynek e-commerce rósł o około 8%. Na rynku brytyjskim, mimo stagnacji całego sektora zakupów online, InPost odnotował imponujący wzrost o 39%. Również segment Eurozone (obejmujący m.in. Francję, Hiszpanię czy Włochy) zanotował solidny wzrost rzędu 11% w liczbie przesyłek B2C.

Prognozy dotyczące drugiego kwartału wskazują na utrzymanie pozytywnego trendu. W Polsce przewidywany jest wzrost wolumenu przesyłek o wysoki jednocyfrowy procent, który eksperci szacują na poziomie od 5 do 9%. To pomimo spowolnienia tempa rozwoju rynku e-commerce do około 5%, co związane jest z zachowaniami oszczędnościowymi konsumentów. Najbardziej spektakularny jest jednak prognozowany aż o 50% wzrost wolumenu przesyłek na rynkach międzynarodowych. Ten wynik wynika przede wszystkim z konsolidacji firmy Yodel – brytyjskiego operatora dostarczającego około 300 milionów paczek rocznie i posiadającego około 8% udziału w lokalnym rynku.

Finansowo Grupa InPost również notuje dobre wyniki. Skorygowana EBITDA za pierwszy kwartał wyniosła ponad 940 milionów złotych, co oznacza wzrost o prawie jedną czwartą względem poprzedniego roku. Marża operacyjna utrzymuje się na wysokim poziomie bliskim 32%. Nakłady inwestycyjne sięgnęły ponad 340 milionów złotych – większość z nich przeznaczono na rozbudowę sieci Paczkomatów. W całym roku planowane jest uruchomienie aż 14 tysięcy nowych urządzeń – z czego około trzy tysiące trafi do Polski a cztery i pół tysiąca do Wielkiej Brytanii.

Kontekst

Integralnym elementem strategii rozwoju InPost jest przejęcie brytyjskiego operatora Yodel dokonane w kwietniu 2025 roku. Ta transakcja umożliwia firmie szybkie zwiększenie obecności na konkurencyjnym rynku Wielkiej Brytanii oraz dostęp do rozległej sieci punktów odbioru – blisko osiemnastu tysięcy lokalizacji. Choć Yodel boryka się z krytyką dotyczącą opóźnień dostaw (średnio dziewięć dni oczekiwania u części klientów), to współpraca z takimi markami jak ASOS czy Vinted otwiera przed InPost nowe możliwości rozwoju usług premium i skrócenia czasu dostawy.

W kontekście branży e-commerce warto podkreślić dwa istotne trendy: spowolnienie tempa wzrostu zakupów internetowych w Polsce oraz rosnącą popularność punktów odbioru przesyłek poza domem klienta – szczególnie na rynkach zagranicznych. Polska notuje obecnie niższe tempo wzrostu sprzedaży online niż kilka lat temu; jednak model biznesowy oparty na Paczkomatach pozwala InPost utrzymać przewagę konkurencyjną dzięki wysokiej marży operacyjnej sięgającej nawet 45%. W Wielkiej Brytanii natomiast chociaż większość przesyłek jest nadal dostarczana bezpośrednio do drzwi (około 80%), to punkty odbioru rosną średniorocznie o około 15%, czyli szybciej niż sam rynek e-commerce.

Porównując obecne wyniki z poprzednimi okresami można zauważyć stabilną trajektorię wzrostową firmy. W całym 2024 roku grupa dostarczyła ponad miliard przesyłek – to wzrost o ponad jedną piątą rok do roku. Już drugi kwartał poprzedniego roku przyniósł niemal dwudziestoprocentowy wzrost liczby paczek względem analogicznego okresu sprzed dwóch lat. Aktualne tempo ekspansji potwierdza trwałość modelu biznesowego mimo wyzwań makroekonomicznych i zmian zachowań konsumentów.

Perspektywy

Mimo optymizmu dotyczącego wyników i planów rozwoju, InPost stoi również przed istotnymi wyzwaniami. Integracja Yodel to proces wymagający poprawy jakości usług i efektywności operacyjnej. Brytyjska firma była oceniana negatywnie przez znaczną część klientów za opóźnienia i niewystarczającą jakość obsługi – aż trzy czwarte użytkowników zgłaszało problemy w ubiegłym roku. Dla InPost priorytetem jest wdrożenie strategii dostaw „D+1”, która pozwoli skrócić czas realizacji zamówień do jednego dnia roboczego i poprawić reputację marki.

Kolejnym ryzykiem są presje cenowe wynikające ze wzrostu kosztów usług dla klientów biznesowych. Już od marca tego roku obowiązuje podwyżka cen o około sześć procent dla segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, co może wpłynąć na dynamikę zamówień i rentowność współpracy z tymi klientami.

Z perspektywy krótkoterminowej firma planuje intensywne wdrażanie szybkich usług kurierskich oraz znaczne powiększenie sieci Paczkomatów – docelowo ma ich być aż pięćdziesiąt tysięcy do końca bieżącego roku kalendarzowego. Średnioterminowe plany obejmują konkurowanie z największymi graczami europejskiego rynku logistycznego – Amazon Logistics czy DHL – zwłaszcza w segmencie dostaw poza domem klienta (out-of-home). Do roku 2027 InPost celuje w osiągnięcie około dwudziestu procent udziału rynkowego w tym obszarze.

Zainteresowania Czytelnika

Dla konsumentów rozbudowa sieci Paczkomatów oznacza większą dostępność usług oraz wygodę odbioru paczek zwłaszcza poza dużymi aglomeracjami miejskimi. Planowane uruchomienie trzech tysięcy nowych urządzeń w Polsce zwiększy liczbę punktów odbiorczych także tam, gdzie dotąd oferta była ograniczona. Co więcej, współpraca InPost z popularnymi platformami sprzedażowymi takimi jak ASOS czy Vinted przekłada się bezpośrednio na możliwość szybkich dostaw – nawet w ciągu doby – co znacząco podnosi komfort zakupów online.

Jednym z mniej oczywistych aspektów rozwoju sieci Paczkomatów jest ich pozytywny wpływ na środowisko naturalne. Przesyłki dostarczane do automatów generują średnio o osiemnaście procent niższą emisję CO2 niż tradycyjne dostawy door-to-door. Dla świadomych ekologicznie konsumentów ta forma odbioru staje się więc atrakcyjną alternatywą wspierającą redukcję śladu węglowego branży logistycznej.

Dodatkowo rosnąca cyfryzacja małych i średnich przedsiębiorstw korzystających z narzędzi SaaS oferowanych przez InPost przyczynia się do zwiększenia efektywności sprzedaży internetowej oraz lepszego zarządzania logistyką wysyłkową. W pierwszym kwartale tego roku segment B2C Eurozone zanotował niemal trzydziestoprocentowy wzrost liczby przesyłek dzięki tym rozwiązaniom.

Z punktu widzenia rynku pracy plany inwestycyjne Grupy są bardzo obiecujące – wydatki inwestycyjne mają przekroczyć miliard osiemset milionów złotych w tym roku, co pozwoli stworzyć około pięciu tysięcy nowych miejsc pracy głównie w sektorach logistyki oraz IT na terenie Europy.

Podsumowując, InPost skutecznie wykorzystuje spowolnienie tempa wzrostu e-commerce w Polsce jako impuls do konsolidacji swojej pozycji rynkowej oraz agresywnej ekspansji zagranicznej poprzez strategiczne przejęcia i rozwój infrastruktury. Kluczowym czynnikiem sukcesu będzie sprawna integracja firmy Yodel oraz utrzymanie wysokiej rentowności pomimo rosnącej konkurencji i presji kosztowej.

Czy strategia ta pozwoli firmie stać się jednym z dominujących graczy europejskiego rynku logistycznego? Odpowiedź zależy nie tylko od dalszych działań inwestycyjnych, lecz także od zdolności adaptacji do szybko zmieniającego się świata e-commerce oraz oczekiwań coraz bardziej wymagających konsumentów.

Mamy coś, co może Ci się spodobać

Bankingo to portal dostarczający najnowsze i najważniejsze wiadomości prawo- ekonomiczne. Nasza misja to dostarczenie najbardziej wartościowych informacji w przystępnej formie jak najszybciej to możliwe.

Kontakt:

redakcja@bankingo.pl

Wybór Redakcji

Ostatnie artykuły

© 2024 Bankingo.pl – Portal prawno-ekonomiczny. Wykonanie