Portal informacyjny o bankowości i finansach - wiadomości, wydarzenia i edukacja dla inwestorów oraz kredytobiorców.
Home Wiadomości Waloryzacja nie dla banków

Waloryzacja nie dla banków

dodał Bankingo

Czy banki mają prawo żądać od konsumentów waloryzacji nienależnie wypłaconych środków? To pytanie budzi kontrowersje i prowadzi do sporów sądowych. W ostatnim czasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał wyrok, który ma kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia tej kwestii. W artykule tym dowiemy się, dlaczego banki nie powinny mieć prawa do żądania waloryzacji i jakie argumenty przemawiają za takim stanowiskiem.

Kontrowersje wokół waloryzacji nienależnych świadczeń

Od dłuższego czasu banki wnoszą pozwy przeciwko kredytobiorcom, domagając się zwrotu nienależnie wypłaconych środków, ale z dodatkową waloryzacją.Twierdzą, że takie roszczenia nie mają związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jakim jest bank. Jednakże, w celu oszczędności podatkowych, banki i fiskus przyjmują inne stanowisko.

Sprawa stała się jeszcze bardziej skomplikowana po wyroku TSUE z 15 czerwca 2023 r. Trybunał jednoznacznie stwierdził, że banki nie mają prawa żądać od konsumentów rekompensaty wykraczającej poza zwrot wypłaconego kapitału i ustawowe odsetki za zwłokę. Trybunał oparł swoje stanowisko na dyrektywie Unii Europejskiej w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.

Roszczenia waloryzacyjne a prawo bankowe

W świetle tego wyroku, roszczenia waloryzacyjne banków wydają się niezasadne. Banki argumentują, że takie roszczenia nie pozostają w związku z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednak, ich własne działania w innych sferach, zwłaszcza w zakresie prawa podatkowego, świadczą o tym, że świadczenia wynikające z nieważnych umów są związane z ich przedsiębiorstwami i prowadzoną działalnością gospodarczą.

Mając na uwadze art. 3581 § 4 kodeksu cywilnego, który dotyczy żądania zmiany wysokości lub sposobu spełnienia świadczenia pieniężnego, można stwierdzić, że roszczenie o zwaloryzowanie nienależnego świadczenia, które wypłacił bank na podstawie nieważnej umowy kredytu, pozostaje w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Wyrok TSUE a roszczenia waloryzacyjne

Wyrok TSUE stanowi jednoznaczne stanowisko w sprawie roszczeń waloryzacyjnych. Trybunał stwierdził, że takie roszczenia są niezgodne z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich. Zgodnie z tą dyrektywą, banki nie mają prawa żądać od konsumentów dodatkowego wynagrodzenia, które przekracza zwrot kapitału i ustawowe odsetki za zwłokę.

Warto podkreślić, że po wyroku TSUE pojawiło się orzeczenie, które przyznaje rację bankom. Jednak, takie stanowisko jest nieuzasadnione, jak potwierdzają same banki w swoich działaniach na płaszczyźnie prawa podatkowego. Banki starają się minimalizować koszty związane z problemem nieważnych umów kredytowych i walutami obcymi, aby móc zaliczyć wypłacane środki do kosztów uzyskania przychodów.

Prawo podatkowe a roszczenia waloryzacyjne

Banki argumentują, że wypłaty wynikające z nieważnych umów są związane z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. Próby uzyskania korzyści podatkowych skłaniają banki do twierdzenia, że takie środki stanowią koszt uzyskania przychodów i są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Jednak, takie stanowisko banków jest sprzeczne z prawem. Art. 551 pkt 4 kodeksu cywilnego wymienia wierzytelności jako element składający się na przedsiębiorstwo, bez rozróżnienia tytułu stanowiącego podstawę tych wierzytelności. Zatem, roszczenia waloryzacyjne banków, które wynikają z nieważnych umów kredytowych, są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Wątpliwości co do waloryzacji nienależnych świadczeń

Zgodnie z art. 3581 § 4 kodeksu cywilnego, strona prowadząca przedsiębiorstwo nie może żądać zmiany wysokości lub sposobu spełnienia świadczenia pieniężnego. W przypadku banków, które są przedsiębiorcami, roszczenia waloryzacyjne są nieuzasadnione. Samo zachowanie banków, które starają się minimalizować straty związane z nieważnymi umowami kredytowymi w ramach prawa podatkowego, świadczy o bezzasadności tych roszczeń.

Warto zauważyć, że sądy administracyjne i cywilne często podzielają to stanowisko. W swoich wyrokach stwierdzają, że roszczenia waloryzacyjne banków pozostają w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. To potwierdza, że banki nie powinny mieć prawa do żądania waloryzacji nienależnych świadczeń.

Podsumowanie

Wyrok TSUE z 15 czerwca 2023 r. jednoznacznie stwierdza, że banki nie mają prawa żądać od konsumentów dodatkowego wynagrodzenia za nienależnie wypłacone świadczenia. Rozstrzygnięcie to jest zgodne z prawem i dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.

Banki argumentują, że roszczenia waloryzacyjne nie pozostają w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Jednak, ich własne działania na polu prawa podatkowego świadczą o tym, że takie roszczenia są związane z działalnością gospodarczą banków.

W świetle art. 3581 § 4 kodeksu cywilnego, roszczenia waloryzacyjne banków są nieuzasadnione. Banki nie mają prawa żądać waloryzacji nienależnych świadczeń, które wynikają z nieważnych umów kredytowych.

Wydawałoby się, że po wyroku TSUE nie ma już miejsca na dalsze debaty. Jednak, banki nadal starają się uzyskać waloryzację nienależnych świadczeń. W świetle prawa, ich roszczenia są bezzasadne.

Mamy coś, co może Ci się spodobać

Bankingo to portal dostarczający najnowsze i najważniejsze wiadomości prawo- ekonomiczne. Nasza misja to dostarczenie najbardziej wartościowych informacji w przystępnej formie jak najszybciej to możliwe.

Kontakt:

redakcja@bankingo.pl

Wybór Redakcji

Ostatnie artykuły

© 2024 Bankingo.pl – Portal prawno-ekonomiczny. Wykonanie