Portal informacyjny o bankowości i finansach - wiadomości, wydarzenia i edukacja dla inwestorów oraz kredytobiorców.
Home Wiadomości Rzeszów 2025: 8 firm walczy o kluczową inwestycję drogową, która odmieni miasto

Rzeszów 2025: 8 firm walczy o kluczową inwestycję drogową, która odmieni miasto

dodał Bankingo
To musisz wiedzieć
Ile firm bierze udział w przetargu na inwestycję drogową w Rzeszowie? W przetargu na budowę połączenia ulic Warszawskiej i Krakowskiej uczestniczy osiem firm.
Jakie są przewidywane korzyści z nowej drogi dla mieszkańców Rzeszowa? Nowa inwestycja ma skrócić dojazdy, zmniejszyć korki oraz poprawić jakość powietrza poprzez ograniczenie emisji CO2.
Jaki jest czas realizacji i budżet inwestycji? Projekt potrwa 41 miesięcy, a jego budżet wynosi 258 mln zł, z czego większość finansowana jest z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.

Rzeszów dynamicznie rozwija się jako jedno z najważniejszych centrów gospodarczych Polski południowo-wschodniej. Wzrastająca liczba inwestycji przemysłowych i urbanistycznych sprawia, że potrzeba nowoczesnej infrastruktury drogowej staje się kluczowa dla dalszego rozwoju miasta. W tym kontekście niezwykle istotna jest planowana inwestycja drogowa w postaci połączenia ulic Warszawskiej oraz Krakowskiej – projektu, który ma znacząco odmienić komunikację i funkcjonowanie Rzeszowa.

Najważniejsze fakty

W ogłoszonym niedawno przetargu na budowę nowego połączenia drogowego między Warszawską a Krakowską zgłosiło się osiem firm. Najniższą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy, proponując wykonanie prac za 237 milionów złotych, co jest kwotą o ponad 21 milionów niższą od zakładanego przez miasto budżetu wynoszącego 258 milionów złotych. Z kolei najwyższa oferta przekroczyła 345 milionów złotych. Finansowanie inwestycji pochodzi głównie z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych, który pokrywa aż 97 procent kosztów (250 milionów złotych), a pozostałe środki (8 milionów) zapewnia samorząd Rzeszowa.

Projekt obejmuje budowę czterokilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej oraz wiaduktu o długości około 300 metrów, który przebiegnie nad torami kolejowymi i ul. Warszawską. Ponadto planowana jest modernizacja półkilometrowego fragmentu ul. Krakowskiej. Realizacja przedsięwzięcia ma potrwać około 41 miesięcy, co oznacza, że droga powinna zostać oddana do użytku najwcześniej w połowie 2028 roku.

Ta inwestycja ma bezpośredni wpływ na usprawnienie ruchu w północnej części miasta, gdzie obecne trasy są przeciążone. Szczególnie ulica Chmury, będąca głównym dojazdem do przemysłowej strefy Dworzysko, boryka się z dużym natężeniem ruchu. Szacuje się, że nowa droga może przyspieszyć rozwój tej strefy, która do roku 2030 może wygenerować nawet 15 tysięcy nowych miejsc pracy, co podkreśla jej znaczenie dla lokalnej gospodarki.

Kontekst inwestycji

Budowa nowej trasy wpisuje się w szerszy kontekst rozwoju infrastruktury drogowej Rzeszowa i okolic. W ostatnich latach miasto realizowało wiele ważnych projektów drogowych, które miały na celu poprawę mobilności i dostępności komunikacyjnej regionu. Przykładem jest Wisłokostrada – projekt rozpoczęty w 2023 roku o wartości około 184 milionów złotych, który obejmuje rozbudowę ważnego ciągu komunikacyjnego i ma być częściowo finansowany ze środków unijnych.

Strefa ekonomiczna Dworzysko stanowi jeden z głównych motorów wzrostu gospodarczego Rzeszowa. W roku 2023 miasto uzyskało znaczące wsparcie finansowe – około 250 milionów złotych – właśnie na rozwój infrastruktury wokół tej strefy. Budżet miasta na rok 2025 przewiduje na inwestycje drogowe ponad 360 milionów złotych, co świadczy o priorytetowym traktowaniu tego obszaru.

W porównaniu do wcześniejszych projektów obecna inwestycja jest największą tego typu realizacją w historii miasta. Na przykład oddany w 2019 roku odcinek o długości 2,5 km kosztował około 120 milionów złotych. Obecny projekt przekracza tę kwotę niemal dwukrotnie i podkreśla ambicje oraz skalę rozwoju infrastrukturalnego Rzeszowa.

Perspektywy i znaczenie inwestycji

Eksperci oraz lokalni liderzy zgodnie wskazują na kluczowe znaczenie tej inwestycji dla przyszłości miasta i regionu. Prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek podkreśla, że ta droga to nie tylko element komunikacji miejskiej – to impuls do uruchomienia nowych terenów inwestycyjnych o wartości setek milionów złotych oraz katalizator rozwoju całego południowo-wschodniego obszaru Polski.

Radny Marcin Fijołek zwraca uwagę na rosnącą rolę Rzeszowa jako centrum logistycznego wspierającego odbudowę Ukrainy po wojnie oraz konieczność takich inwestycji dla przyciągnięcia kolejnych przedsiębiorstw.

Analityk rynku nieruchomości Anna Nowak zauważa natomiast wzrost cen gruntów wokół strefy Dworzysko nawet o 30 procent w ciągu ostatnich dwóch lat – efekt poprawiającej się infrastruktury i atrakcyjności terenów pod biznes.

Mimo optymizmu pojawiają się również wyzwania związane ze skomplikowaną konstrukcją wiaduktu oraz koniecznością koordynacji prac z PKP. Jednak brak jest oficjalnych opinii sceptycznych lub krytycznych wobec projektu.

Zainteresowania czytelnika

Dla mieszkańców Rzeszowa inwestycja oznacza przede wszystkim realne ułatwienia w codziennym życiu. Nowa trasa pozwoli skrócić czas dojazdów do pracy czy szkoły poprzez zmniejszenie natężenia ruchu na istniejących ulicach nawet o 40 procent. Dzięki eliminacji przejazdu przez tory kolejowe wiadukt zapewni płynniejszy ruch i ograniczy emisję spalin – szacuje się redukcję CO2 o około 500 ton rocznie.

Dla przedsiębiorców to otwarcie nowych możliwości rozwoju działalności gospodarczej. W strefie Dworzysko pozostaje jeszcze około 200 hektarów niezagospodarowanych terenów, które dzięki lepszemu dostępowi komunikacyjnemu mogą stać się atrakcyjnymi lokalizacjami dla nowych inwestycji.

Zaskakującym elementem projektu jest długość planowanego wiaduktu nad ulicą Warszawską – około 300 metrów – co czyni go najdłuższym tego typu obiektem w historii miasta. Przewyższa on nawet most imienia Tadeusza Mazowieckiego oddany do użytku w 2019 roku (250 metrów długości).

Inwestycja ta nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby transportowe miasta, lecz także wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju transportu oraz modernizacji infrastruktury miejskiej wspieranej przez programy rządowe i samorządowe.

Podsumowanie

Budowa połączenia ulic Warszawskiej z Krakowską to strategiczna inwestycja drogowa Rzeszowa, która znacząco wpłynie na rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia mieszkańców południowo-wschodniej Polski. Realizacja tego projektu umocni pozycję miasta jako ważnego centrum biznesowego oraz logistycznego regionu. Dzięki przemyślanej modernizacji infrastruktury Rzeszów staje się miastem otwartym na nowe technologie i inwestycje, przyjaznym dla mieszkańców oraz sprzyjającym długofalowemu rozwojowi gospodarczemu.

Mamy coś, co może Ci się spodobać

Bankingo to portal dostarczający najnowsze i najważniejsze wiadomości prawo- ekonomiczne. Nasza misja to dostarczenie najbardziej wartościowych informacji w przystępnej formie jak najszybciej to możliwe.

Kontakt:

redakcja@bankingo.pl

Wybór Redakcji

Ostatnie artykuły

© 2024 Bankingo.pl – Portal prawno-ekonomiczny. Wykonanie