Portal informacyjny o bankowości i finansach - wiadomości, wydarzenia i edukacja dla inwestorów oraz kredytobiorców.
Home Wiadomości Nowe wiadukty drogowe Kraków-Katowice 2025 – 5 kluczowych zmian dla bezpieczeństwa i podróży

Nowe wiadukty drogowe Kraków-Katowice 2025 – 5 kluczowych zmian dla bezpieczeństwa i podróży

dodał Bankingo

25 kwietnia 2025 roku zakończyła się budowa dwóch nowych wiaduktów drogowych w miejscowościach Pisary i Młoszowa, położonych w województwie małopolskim na trasie magistrali kolejowej Kraków-Katowice. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”, ma na celu wyeliminowanie niebezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych, które od lat stanowiły poważne zagrożenie dla mieszkańców regionu. Nowe wiadukty przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa, skrócenia czasu podróży oraz usprawnienia komunikacji zarówno drogowej, jak i kolejowej.

To musisz wiedzieć
Jakie korzyści przynosi budowa wiaduktów drogowych nad magistralą kolejową Kraków-Katowice dla mieszkańców Małopolski? Nowe wiadukty poprawiają bezpieczeństwo, skracają czas podróży i redukują emisję spalin w regionie.
Jaki jest wpływ nowych wiaduktów w Pisarach i Młoszowej na bezpieczeństwo i czas podróży w 2025 roku? Budowa wyeliminowała niebezpieczne przejazdy, zmniejszając ryzyko wypadków o ponad 80% oraz skracając czas przejazdu pociągów do 45 minut.
Jak finansowane są nowe wiadukty drogowe w Małopolsce i jakie są koszty ich utrzymania? Inwestycja była współfinansowana ze środków UE, a roczne koszty utrzymania wynoszą około 500 tys. zł na obiekt.

Kluczowe fakty i parametry techniczne

Wiadukty drogowe Kraków-Katowice zlokalizowane w Pisarach (gm. Zabierzów) oraz Młoszowej (gm. Trzebinia) to nowoczesne konstrukcje o długości odpowiednio 250 oraz 292 metrów. Budowa tych obiektów kosztowała około 38,3 mln zł, z czego sam wiadukt w Młoszowej pochłonął blisko 19 mln zł netto. Projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, co podkreśla jego znaczenie dla rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce oraz całej Europie.

Oba wiadukty zostały zaprojektowane tak, aby mogły wytrzymać ruch pojazdów ciężarowych o masie do 60 ton, co odpowiada standardom dla największych dopuszczalnych pojazdów transportowych typu „Gigaliner”. To istotna cecha zapewniająca długoterminową funkcjonalność i bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Dzięki nowym wiaduktom ruch kolejowy na magistrali Kraków-Katowice może odbywać się z prędkością do 160 km/h bez konieczności ograniczeń wynikających z obecności przejazdów. Z kolei ruch samochodowy zyska bezkolizyjne przejścia nad torami, co zwiększa przepustowość dróg lokalnych i krajowych połączonych z tymi obiektami.

Kontekst: od krytyki do modernizacji

Problem niebezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych towarzyszył polskiemu systemowi transportowemu od dziesięcioleci. W Polsce dochodziło do wielu tragicznych zdarzeń na niestrzeżonych lub słabo zabezpieczonych przejazdach. W odpowiedzi na te zagrożenia PKP PLK rozpoczęły szeroko zakrojony program modernizacji linii kolejowych oraz likwidacji punktów kolizyjnych.

Na trasie Kraków-Katowice pierwsze inwestycje związane z zastępowaniem przejazdów bezkolizyjnymi rozwiązaniami realizowane były już od początku lat dwutysięcznych. W latach poprzednich wybudowano trzy wiadukty za ponad 68 mln zł, które znacząco poprawiły bezpieczeństwo na kluczowych odcinkach trasy.

W trakcie realizacji obecnego projektu pojawiły się jednak napięcia między władzami samorządowymi a PKP PLK. Konflikt dotyczył koordynacji prac remontowych tak, aby nie sparaliżować ruchu drogowego i kolejowego jednocześnie. Ostatecznie strony ustaliły harmonogram prac etapowych, dzięki czemu inwestycja przebiegła bez większych zakłóceń.

Perspektywy: kolej na bezkolizyjne rozwiązania

Statystyki jasno wskazują na ogromny wpływ bezkolizyjnych skrzyżowań na poprawę bezpieczeństwa. Eksperci szacują, że eliminacja tradycyjnych przejazdów zmniejsza ryzyko kolizji nawet o 87%. Wiadukty w Pisarach i Młoszowej wpisują się więc w tę ogólnopolską tendencję.

Dzięki inwestycji można spodziewać się znacznego zmniejszenia natężenia ruchu na głównych ciągach komunikacyjnych – przewiduje się spadek ruchu pojazdów ciężarowych o około 22% na DK79 dzięki rozbudowie lokalnej sieci dróg. W perspektywie średnioterminowej wzrośnie także przepustowość linii kolejowej E30 pozwalając na obsługę nawet do 220 pociągów dziennie.

PKP PLK zapowiada kontynuację działań mających na celu likwidację wszystkich niebezpiecznych przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków-Jaworzno do końca roku 2026, co wpisuje się w szerszą strategię rozwoju infrastruktury transportowej regionu do roku 2030.

Dlaczego to ważne dla mieszkańców?

Dla lokalnych społeczności nowe wiadukty oznaczają przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa. Przed ich powstaniem tylko sam przejazd w Pisarach był miejscem kilkunastu kolizji z dwoma tragicznymi skutkami śmiertelnymi w ciągu ostatnich pięciu lat. Teraz ryzyko takich zdarzeń zostało niemal całkowicie wyeliminowane.

Dodatkowo kierowcy codziennie oszczędzą około 15 minut dzięki uniknięciu oczekiwania przed rogatkami. To znaczące ułatwienie szczególnie dla osób dojeżdżających do pracy czy szkół.

Nie bez znaczenia pozostają również aspekty ekologiczne – płynniejszy ruch oznacza mniejsze zużycie paliwa oraz redukcję emisji CO2 o około 4,2 tony rocznie. Dla porównania to efekt absorpcji dwutlenku węgla przez ponad trzysta drzew dorosłych rocznie.

Wyzwania i kontrowersje

Mimo licznych zalet inwestycja niesie ze sobą także wyzwania. Koszty utrzymania obu wiaduktów są wysokie – szacuje się je na około pół miliona złotych rocznie za każdy obiekt. Dodatkowo integracja nowych konstrukcji z istniejącą infrastrukturą drogową wymagała m.in. przebudowy sieci kanalizacyjnej czy reorganizacji układu dróg lokalnych.

Krytycy zwracają uwagę również na potencjalne problemy logistyczne podczas prowadzenia równoczesnych remontów kilku obiektów na trasie oraz konieczność stałego monitoringu stanu technicznego mostów przy rosnącym natężeniu ruchu ciężarowego.

Podsumowując, nowe wiadukty drogowe Kraków-Katowice stanowią istotny krok ku bezpieczniejszej i bardziej efektywnej komunikacji w Małopolsce. Dzięki nim zarówno mieszkańcy regionu, jak i pasażerowie kolei mogą liczyć na szybsze i bardziej komfortowe podróże oraz znacznie mniejsze ryzyko nieszczęśliwych zdarzeń. Inwestycja wpisuje się również w długofalową strategię rozwoju regionalnego transportu szynowego oraz modernizacji infrastruktury zgodnie z planem „Kolej dla Małopolski 2030”. Zachęcamy do śledzenia dalszych działań PKP PLK, które mają przynieść kolejne pozytywne zmiany dla podróżujących po całym kraju.

Mamy coś, co może Ci się spodobać

Bankingo to portal dostarczający najnowsze i najważniejsze wiadomości prawo- ekonomiczne. Nasza misja to dostarczenie najbardziej wartościowych informacji w przystępnej formie jak najszybciej to możliwe.

Kontakt:

redakcja@bankingo.pl

Wybór Redakcji

Ostatnie artykuły

© 2024 Bankingo.pl – Portal prawno-ekonomiczny. Wykonanie