Portal informacyjny o bankowości i finansach - wiadomości, wydarzenia i edukacja dla inwestorów oraz kredytobiorców.
Home Finanse Kluczowe zmiany w planie budżetowo-strukturalnym 2025-2028 – co oznaczają dla Polski?

Kluczowe zmiany w planie budżetowo-strukturalnym 2025-2028 – co oznaczają dla Polski?

dodał Bankingo
To musisz wiedzieć
Co to jest plan budżetowo-strukturalny? To średniookresowy dokument określający cele fiskalne i strukturalne państwa na kolejne lata.
Jakie są podstawowe założenia planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025-2028? Redukcja deficytu sektora rządowego do poniżej 3% PKB do 2028 roku oraz stabilizacja wydatków i wzrost gospodarczy około 3,7% w 2025.
Dlaczego Polska musi dostosować się do unijnych wymogów fiskalnych? Od lipca 2024 r. Polska podlega procedurze nadmiernego deficytu, co wymaga ograniczenia deficytu i dostosowania polityki fiskalnej.

Czy jesteśmy gotowi na gospodarcze wyzwania najbliższych lat? Polska stoi przed kluczowym momentem w kształtowaniu swojej polityki fiskalnej i makroekonomicznej. W obliczu nowych unijnych regulacji oraz konieczności zmniejszenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, Rada Ministrów przyjęła Sprawozdanie z wdrażania Średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025-2028 wraz z Wieloletnimi założeniami makroekonomicznymi na lata 2025-2029. Dokumenty te wyznaczają ramy dla stabilizacji finansowej kraju oraz wskazują kierunki rozwoju gospodarczego w perspektywie najbliższych czterech lat.

Kontekst prawno-instytucjonalny wdrożenia Planu

Średniookresowy plan budżetowo-strukturalny to narzędzie służące realizacji celów fiskalnych w dłuższym horyzoncie czasowym. Jego wdrożenie wynika z unijnych ram fiskalnych, które od kwietnia 2024 roku zobowiązują państwa członkowskie do składania takich dokumentów co cztery lata, z corocznymi aktualizacjami. Polska, jako członek Unii Europejskiej, musi respektować te wymogi, zwłaszcza w kontekście procedury nadmiernego deficytu, która została wobec niej uruchomiona w lipcu 2024 roku.

Unijne ramy fiskalne a polskie zobowiązania

Nowa unijna regulacja ma na celu zwiększenie przejrzystości i przewidywalności polityk fiskalnych państw członkowskich. Plan budżetowo-strukturalny Polski koncentruje się na trzech głównych obszarach: zapewnieniu stabilizacji fiskalnej, wsparciu transformacji energetycznej i cyfrowej oraz zwiększeniu konkurencyjności gospodarki. Komisja Europejska pozytywnie oceniła ścieżkę wydatkową zaprezentowaną przez polski rząd, co zostało potwierdzone przez Radę Ecofin.

Procedura nadmiernego deficytu

Procedura ta została uruchomiona wobec Polski z powodu przekroczenia progu deficytu sektora finansów publicznych powyżej 3% PKB w latach poprzednich. Nadmierny deficyt wynikał m.in. z kosztów programów socjalnych oraz zwiększonych wydatków inwestycyjnych związanych z absorpcją funduszy unijnych. W odpowiedzi Polska zobowiązała się do ograniczenia dynamiki wydatków bieżących oraz zwiększenia dochodów poprzez reformę systemu podatkowego. Kluczową rolę ma odgrywać także optymalizacja wydatków inwestycyjnych z uwzględnieniem efektywności kosztowej.

Analiza makroekonomicznych założeń na lata 2025-2029

Wieloletnie założenia makroekonomiczne stanowią fundament dla planowania polityki gospodarczej Polski w najbliższych latach. Zawierają one prognozy dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji oraz bezrobocia, które mają istotny wpływ na kształtowanie polityki fiskalnej.

Prognozy wzrostu gospodarczego

Wzrost Produktu Krajowego Brutto (PKB) przewidziany jest na poziomie około 3,7% w roku 2025 oraz nieco niższym – 3,5% – w roku kolejnym. Głównymi czynnikami napędzającymi rozwój będą inwestycje publiczne, zwłaszcza finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a także zwiększone nakłady na obronność, które mają sięgnąć ponad 3% PKB. Spożycie prywatne pozostanie stabilne dzięki rosnącym realnym płacom oraz niskiej stopie bezrobocia, prognozowanej na poziomie poniżej 5%.

Polityka fiskalna w ujęciu strukturalnym

Kluczowe wskaźniki fiskalne wskazują na systematyczne zmniejszanie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych – z poziomu ponad 7% PKB w roku poprzednim do poniżej progu referencyjnego wynoszącego 3% PKB do roku 2028. Jednocześnie dług publiczny ma zostać obniżony do około 49% PKB. Reguła wydatkowa ogranicza wzrost wydatków nominalnych średnio do tempa wzrostu gospodarczego, z wyłączeniem nakładów na bezpieczeństwo narodowe i realizację projektów unijnych.

Wyzwania implementacyjne i ryzyka makroekonomiczne

Mimo ambitnych celów plan budżetowo-strukturalny stoi przed istotnymi wyzwaniami zarówno po stronie realizacji wydatków społecznych, jak i efektywności wykorzystania funduszy europejskich.

Presja na wydatki społeczne

W ostatnich latach obserwowano przekroczenie planowanych wydatków społecznych oraz inwestycji samorządowych, co świadczy o ryzyku braku dyscypliny fiskalnej. Nadwyżki te mogą prowadzić do ograniczenia środków przeznaczonych na infrastrukturę czy powodować pogłębienie nierówności społecznych – wskaźnik Giniego wykazuje tendencję wzrostową. Ponadto presja ze strony organizacji pracowniczych może skutkować koniecznością podnoszenia wynagrodzeń w sektorze publicznym, co dodatkowo obciąży budżet.

Zagrożenia związane z absorpcją funduszy UE

Realizacja założeń wzrostowych jest silnie uzależniona od efektywnego wykorzystania środków z KPO. Dotychczas wykorzystano niecałą połowę środków przewidzianych na ten etap programowania unijnego. Bariery administracyjne, niedobór wykwalifikowanych pracowników oraz rosnące koszty robót budowlanych utrudniają tempo realizacji inwestycji, co może opóźnić planowany wzrost gospodarczy.

Perspektywy dla polityki gospodarczej

Przyjęcie wieloletnich ram makroekonomicznych oznacza istotną zmianę podejścia do zarządzania finansami publicznymi w Polsce. Pozwala to nie tylko lepiej koordynować działania krajowe z programami unijnymi, ale również zwiększa przewidywalność polityki dla wszystkich uczestników rynku.

Nowy paradygmat wieloletniego planowania

Zastąpienie corocznych założeń budżetowych wieloletnimi ramami umożliwia bardziej strategiczne podejście do alokacji zasobów i realizacji celów rozwojowych. Taki model pozwala również lepiej reagować na zmiany warunków makroekonomicznych oraz ograniczać ryzyka związane z niestabilnością finansową państwa.

Scenariusze alternatywne

Ministerstwo Finansów przygotowało warianty alternatywne rozwoju sytuacji gospodarczej Polski. W scenariuszu wysokiej inflacji utrzymującej się przy wysokich cenach surowców energetycznych tempo wzrostu mogłoby spaść poniżej zakładanego poziomu wraz ze wzrostem deficytu budżetowego. Z kolei scenariusz przyspieszonej transformacji energetycznej zakłada szybszą absorpcję funduszy UE oraz wyższą dynamikę inwestycji zielonych, prowadzącą do przyspieszenia wzrostu gospodarczego powyżej prognozowanego poziomu.

Podsumowanie

Przyjęcie Średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego na lata 2025-2028 wraz z Wieloletnimi założeniami makroekonomicznymi to krok milowy dla polskiej polityki gospodarczej. Dokumenty te wyznaczają ambitną ścieżkę konsolidacji fiskalnej oraz stabilizacji ekonomicznej kraju w zgodzie z unijnymi wymogami proceduralnymi. Ich skuteczna realizacja zależy jednak od utrzymania dyscypliny wydatkowej, przeprowadzenia reform podatkowych i sprawnego wykorzystania funduszy europejskich.

Wyzwania stojące przed Polską wymagają szerokiego konsensusu społecznego i politycznego oraz elastyczności w reagowaniu na zmieniające się warunki makroekonomiczne. Stawiając czoła tym zadaniom, Polska ma szansę nie tylko sprostać unijnym wymogom, ale również umocnić swoją pozycję jako lidera innowacyjności i trwałego wzrostu gospodarczego w Europie.

Mamy coś, co może Ci się spodobać

Bankingo to portal dostarczający najnowsze i najważniejsze wiadomości prawo- ekonomiczne. Nasza misja to dostarczenie najbardziej wartościowych informacji w przystępnej formie jak najszybciej to możliwe.

Kontakt:

redakcja@bankingo.pl

Wybór Redakcji

Ostatnie artykuły

© 2024 Bankingo.pl – Portal prawno-ekonomiczny. Wykonanie